|
Whistlowisko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
fishman
Do³±czy³: 13 Sty 2008 Posty: 59 Sk±d: ToruÅ„
|
Wys³any: Pi± Kwi 16, 2010 15:50 Temat postu: |
|
|
Czy masz na myśli to? - http://www.youtube.com/watch?v=SWpv7w5kNk4
Sam pomysł ciekawy, jak widać facet nawet reele gra w ten sposób. Tylko po co to przy grze na whistlu? Przy flecie to by było rozwiązanie wręcz genialne - bo boli mnie troszkę to, że nie da się utrzymywać na nim takiego "tempa" gry, jak na dudach czy skrzypcach - ale whistle na ogół wymaga na tyle mało powietrza, że te przerwy w oddechu spokojnie można wpasować w utwór. W każdym razie domyślam się, że może to znaleźć jakieś sensowne zastosowanie - i biorę się do nauki |
|
Powrót do góry |
|
|
michal18c
Do³±czy³: 18 Sty 2008 Posty: 326 Sk±d: MÄ…kolno
|
Wys³any: Pi± Kwi 16, 2010 21:03 Temat postu: |
|
|
Taka umiejętność napewno się przyda. Poradnik z ćwiczeniami Oddech Permanentny plik z rozszerzeniem doc |
|
Powrót do góry |
|
|
PannaWłóczykija
Do³±czy³: 20 Maj 2011 Posty: 4 Sk±d: Zielona Góra
|
Wys³any: Pi± Maj 20, 2011 15:59 Temat postu: |
|
|
Witam,
Jeszcze nie mam tego cudownego instrumentu jakim są Whistle, dopiero zgłębiam na sucho teorię i zastanawiam się nad wyborem.
W związku z tym mam pytanie, zapewne dość prymitywne:
Jak zagrać chwyty molowe?
Mam np chwyty : dGad i co?
Bo rozumiem, że skala w stroju D to około dwie oktawy. Gram na gitarze i wiem jak zgrać akord molowy i durowy. Czy w wistach gra sie tylko dury? Nic nie rozumiem
PS.Przeszukałam forum, nie znalazłam odpowiedzi..
Chciałabym to wiedzieć zanim kupie taki intrument. Z góry przepraszam za poziom [/url] |
|
Powrót do góry |
|
|
Lulu
Do³±czy³: 27 Gru 2009 Posty: 51 Sk±d: Bydgoszcz
|
Wys³any: Pi± Maj 20, 2011 21:16 Temat postu: |
|
|
Witaj
Pierwsza sprawa: whistle jest instrumentem melodycznym, nie możesz harmonicznie zagrać na nim akordu (chwytu).
Druga sprawa: Jeżeli zakupisz whistla w tonacji D możesz swobodnie grać w D-dur, E-mol i wielu po innych skalach wykorzystujących dźwięki: D, E, F#, G, A, H, C i C#.
Skala whistla zależy od konkretnego modelu i umiejętności (są whistle na których ludzie grają i w trzeciej oktawie). Z tego co wiem w tradycyjnej muzyce irlandzkiej w większości utworów użyjesz najwyżej górnego H (mówiąc o instrumencie w D).
Mam nadzieję, że pomogłem koleżance
Jak masz jeszcze jakieś pytania to możesz tu bądź do mnie na priva pisać
A i uzupełnij w profilu z jakiego miasta jesteś - jest szansa, że spotkasz, pogadasz z kimś, a to jest dużo lepsze niż stukanie na forum |
|
Powrót do góry |
|
|
Adidadi
Do³±czy³: 29 Sie 2007 Posty: 261 Sk±d: Szczytno/Olsztyn
|
Wys³any: Sob Maj 21, 2011 14:26 Temat postu: |
|
|
Ja chcesz się na dłuższą metę związać z whistlami i na nich grać to musisz się z tym liczyć, że jeden może nie wystarczyć. Ja mam ich bardzo dużo w różnych tonacjach, z różnego materiału, o różnych brzmieniach i dające różne możliwości. Stąd wniosek - większość skal jest dla mnie w pełni osiągalna. _________________ W życia wędrówce, na połowie czasu,
Straciwszy z oczu szlak niemylnej drogi,
W głębi ciemnego znalazłem się lasu. |
|
Powrót do góry |
|
|
PannaWłóczykija
Do³±czy³: 20 Maj 2011 Posty: 4 Sk±d: Zielona Góra
|
Wys³any: Pon Maj 23, 2011 12:56 Temat postu: |
|
|
Dziekuję za cenne rady. Już pojmuję.
A da sie na takim whistlu grać w zwykłym zespole np w kościele? Macie jakieś sposoby na sprawne i ładne towarzyszenie np gitarze, klawiszom i basowi? Czy zagram z nimi wszystko?
Czy instrument za 25 zł marki clarke jest w porządku?
Jaki mi polecicie? (wiem, że były juz tematy, ale może wskażecie mi jakiś instrument do grania wlasnie w takim zespole - nie do muzyki irlandzkiej)
z góry dzięki |
|
Powrót do góry |
|
|
Adidadi
Do³±czy³: 29 Sie 2007 Posty: 261 Sk±d: Szczytno/Olsztyn
|
Wys³any: Pon Maj 23, 2011 15:07 Temat postu: |
|
|
Tak jak napisałem, każdy rodzaj whistla ma inne brzmienie w zależności od masy czynników i możesz grać na tym nawet techno jak dasz radę. Nikt nie narzuca Ci grania ITM na tym instrumencie. Zadajesz pytania, na które właśnie dostałeś odpowiedź: zagrasz wszystko w skalach diatonicznych o ile masz flety w każdym stroju. Jest sposób na granie półtonów, ale to technika dla zaawansowanych więc na razie o tym nie myśl. Co do wyboru instrumentu, to wysil się i poczytaj forum. Nie ma sensu się już po raz kolejny powtarzać. _________________ W życia wędrówce, na połowie czasu,
Straciwszy z oczu szlak niemylnej drogi,
W głębi ciemnego znalazłem się lasu. |
|
Powrót do góry |
|
|
PannaWłóczykija
Do³±czy³: 20 Maj 2011 Posty: 4 Sk±d: Zielona Góra
|
Wys³any: Pon Maj 23, 2011 20:13 Temat postu: |
|
|
No to kupiłam jakiegoś za 20 zł MUZA w D na poczatek, zeby ogólnie obczaić. Meczę go od kilku godzin i doszłam do wniosku, że najprostszy instrument świata, no oprócz jakichś tam trójkątów
Moje pytania:
1. Czy to normalne, że mogę łatwo ściągnąć ten ustnik? Ktoś tu pisał o gorącej wodzie itd...
2. Czy lepiej zaczynać od nut czy lepiej od razu improwizować?
|
|
Powrót do góry |
|
|
Feaorn
Do³±czy³: 09 Wrz 2007 Posty: 211 Sk±d: Bydgoszcz - Goldfinch Whistles
|
Wys³any: Czw Maj 26, 2011 18:21 Temat postu: Witam |
|
|
Witam PannÄ™,
1. To zależy od "modelu". Ruchomy ustnik jest o tyle przydatny, że pozwala dostrajać instrument - jeśli wysuniesz "główkę" z "przebierki", strój wszystkich dźwięków na whistlu się obniży, zaś wsuwając - podwyższy. Pozwala to grać z instrumentami, które mogą "ogólnie" stroić nieco wyżej, lub nieco niżej, jak np. akordeony. Niektóre whistle pozbawione są możliwości takiego strojenia, stąd różne metody "na gorącą wodę", by główkę sklejonego whistla poluzować.
2. Jedno i drugie się przydaje. To zależy, co i jak chcesz grać. Z moich doświadczeń wynika, że bardzo przyjemnie się na whistlu improwizuje, z racji na diatoniczną skalę i relatywną prostotę gry, co rozwija wyobraźnię i kreatywność. Z drugiej jednak strony, granie z nutek (czy w ogóle granie już skomponowanych melodii) jest bardziej "bezlitosne" w kwestii techniki, bo narzuca grającemu takie, a takie ramy.
W tradycyjnej muzyce irlandzkiej często chwalonym zwyczajem jest uczenie się utworów "na słuch", co rozwija nie tylko muzyczne ucho, ale i wprowadza do muzyki nieuchronne i charakterystyczne dla Ciebie zmiany, czyniąc, że melodia ewoluuje i staje się bardziej "Twoja".
W każdym razie, żeby fajnie grać, potrzebna Ci będzie zarówno technika, jak i wyobraźnia.
PS.
Urokliwy nick, Panno! Jako członek zespołu Strays, co jako "Włóczykije" przetłumaczyć można, pozdrawiam serdecznie! _________________ http://www.goldfinch.eu/ - Goldfinch Whistles |
|
Powrót do góry |
|
|
PannaWłóczykija
Do³±czy³: 20 Maj 2011 Posty: 4 Sk±d: Zielona Góra
|
Wys³any: Pi± Maj 27, 2011 20:28 Temat postu: |
|
|
Dziękuję Ci Feaorn za wyczerpującą odpowiedź
Wprawdzie w pierwszym pytaniu szło mi bardziej o to, czy jak jest raczej za luźny gwizdek to czy to niczemu nie szkodzi, np czy nie rujnuje mojej "gry", nie przepuszcza powietrza... itd
No ale zrobiłam test i teraz wiem, że w moim przypadku nie.
Kupiałam dzisiaj drugi whistle w C, też najtańszy.
Kiedyś natomiast kupie coś drozszego, jak juz grać sie naumiem.
Ps. Feaorn czy to możłiwe, aby Włóczykijów było kilku?? I to jednej gromadzie?? Wszak on jest samotnikiem...
Pozdrawiam również! :] |
|
Powrót do góry |
|
|
Jesse C.
Do³±czy³: 21 Lut 2011 Posty: 17 Sk±d: Canby,Oregon USA
|
Wys³any: Wto Cze 14, 2011 3:46 Temat postu: |
|
|
this is such a beginner question,haha but how do you properly hold a tin whistle? _________________ Jesse E. Coyle |
|
Powrót do góry |
|
|
michal18c
Do³±czy³: 18 Sty 2008 Posty: 326 Sk±d: MÄ…kolno
|
Wys³any: Wto Cze 14, 2011 9:34 Temat postu: |
|
|
It should face downwards
and away from you at a 45
degree angle. Place your
dominant hand at the
bottom and your other
hand at the top of the
tube. Pinkies are not used
except to support the
whistle while playing certain
notes, or when playing the
largest (and lowest) tin
whistles. Thumbs hold up
the whistle from below.
Cover the six keyholes with
your fingertips. Place the tip
of the fipple between your
lips, but not between your
teeth. |
|
Powrót do góry |
|
|
Jesse C.
Do³±czy³: 21 Lut 2011 Posty: 17 Sk±d: Canby,Oregon USA
|
Wys³any: Wto Cze 14, 2011 19:22 Temat postu: |
|
|
thank you haha, i've been doing some of that correct _________________ Jesse E. Coyle |
|
Powrót do góry |
|
|
Feaorn
Do³±czy³: 09 Wrz 2007 Posty: 211 Sk±d: Bydgoszcz - Goldfinch Whistles
|
Wys³any: Czw Cze 16, 2011 1:17 Temat postu: Włóczykije |
|
|
Jesse - As Michal18c said, I use the pinkie when playing some fast tunes in A, when C# note is often used, in order to keep a firm grip. Some use it when holding a traverso flute as well - a matter of personal choice/hand size, as I see it.
PannaWłóczykija napisa³: |
Ps. Feaorn czy to możłiwe, aby Włóczykijów było kilku?? I to jednej gromadzie?? Wszak on jest samotnikiem... |
Imć Włóczykij jest niechybnie jeden, lecz włóczykijów - więcej, niż się wydaje. Wszyscy oni jednak czasem spotykają się na szlaku, a wówczas wspólnie też przychodzi im muzykować.
(Pozdrawiam zespół Greenwood! ) _________________ http://www.goldfinch.eu/ - Goldfinch Whistles |
|
Powrót do góry |
|
|
Maja84
Do³±czy³: 04 Kwi 2012 Posty: 13
|
Wys³any: Sro Kwi 04, 2012 12:45 Temat postu: |
|
|
michal18c napisa³: |
A słyszał ktoś o graniu na whistle'u przy użyciu metody oddechu permanentnego? |
Jeżeli chodzi o tzw. oddech cyrkulacyjny to jakieś tam informacje można znaleźć w wikipedii:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Technika_cyrkulacyjnego_oddechu
Rekord długości ciągłego, nieprzerwanego dźwięku granego techniką oddechu cyrkulacyjnego wyniósł 90 minut i 45 sekund... :) |
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
|